Läsprojekt våren 2012

Under tiden 27.2-5.4 pågår i vår skola ett läsprojekt, vars målsättning är att öka läsintresset och stärka språket. Elevers läsförståelse har under de senaste åren sjunkit, det framgår t.ex. i PISA-undersökningarna från de senaste åren och läsprojekt är ett försök till att väcka eller stärka elevers intresse för läsning.

Under denna sex veckor långa tid ägnas en timme per dag åt till att läsa böcker i samtliga klasser. För att öka motivationen läser också lärarna under läslektionerna. Eleverna har själva valt de böcker de läser. Efter att en bok lästs klar, skriver eleven ett referat på ifrågavarande bok.

Veckans ord och vem läser mest?
Samtidigt som läsprojektet pågår röstar eleverna veckovis fram veckans vackraste, svåraste, fräckaste och gulligaste ord. Varje vecka utlyses en vinnare bland dem som röstat med skolans pedagogiska team som jury. En annan tävling är att komma upp till högsta möjliga antal lästa sidor och böcker.

Bilder från läslektionerna ser du här:
DSC05944



DSC05945



DSC05946



DSC05948



DSC05949



DSC05950



DSC05952



DSC05953



DSC05955



DSC05956



DSC05958



DSC05959



DSC05960



DSC05961



DSC05962



DSC05963



DSC05964



DSC05965



DSC05966



DSC05967



DSC05968



DSC05969



DSC05970



DSC05971



DSC05972



DSC05973



DSC05974



DSC05975



DSC05976



DSC05977



DSC05978



 

Läsprojekt våren 2012